Partner serwisu
Drogi i autostrady

Czesi przebudowują autostradowy węzeł w Brnie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
11-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ministerstvo dopravy

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Czesi przebudowują autostradowy węzeł w Brnie
fot. Ministerstvo dopravy
Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) rozpoczęła przebudowę węzła autostrad D1 i D2 Brno Południe, w tym przebudowę D1 na układ sześciopasmowy. To kolejny krok w stronę rozbudowy D1 na całym 30-kilometrowym odcinku między Kývalką a Holubicami.

Koszt zadania wyniesie 3,2 mld czeskich koron, czyli około 560 mln zł. Prace potrwają dwa lata.

Konieczna modernizacja

Czeski minister transportu Martin Kupka wskazuje, że węzeł Brno Południe to jeden z najbardziej ruchliwych węzłów w kraju. Codziennie przejeżdża przez niego nawet 80 000 samochodów, w tym znaczna część tranzytowego ruchu towarowego.

– Obecny układ nie spełnia już obecnych ani przyszłych potrzeb w zakresie ruchu. Przebudowa autostrady D1 na 3+3 pasy ruchu umożliwi bardziej efektywny rozkład ruchu, skróci czas podróży i zwiększy bezpieczeństwo. Projekt przewiduje również rozbudowę ramp i pasów przesiadkowych w przyszłości, aby w razie potrzeby zwiększyć przepustowość – powiedział szef resortu.

Węzeł Brno Południe służby jednak nie tylko ruchowi tranzytowemu, ale też mieszkańcom podróżującym do stref przemysłowych. Zjazdy i wjazdy zostały zaprojektowane na nowo, aby jazda była płynniejsza. Węzeł zostanie przekształcony z czteroskrzydłowego na dwuskrzydłowe autostrad D1 i D2, a odgałęzienia między nimi będą wyłącznie bezpośrednie lub półbezpośrednie.

Szersza D1

W kwietniu tego roku Dyrekcja Dróg i Autostrad otworzyła odcinek Brno Centrum – Brno Południe, który jako pierwszy na D1 rozszerzył się do sześciu pasów.

ŘSD planuje poszerzenie całego 30-kilometrowego odcinka autostrady D1 między Kývalką a Holubicami koło Brna do sześciu pasów. Jest on podzielony na siedem odcinków. Dyrekcja chce maksymalnie przyspieszyć prace, aby ograniczenia były jak najkrótsze. Mogłoby się to zakończyć między 2031 a 2032 rokiem.

– Autostrada D1 wokół Brna jest bardzo zatłoczona. Przepustowość czteropasmowego układu jest prawie wyczerpana. Duże skrzyżowania nie spełniają wymogów przepustowości układu. W godzinach szczytu prędkość ruchu spada, co często prowadzi do korków. Dlatego podjęto decyzję o rozbudowie odcinka autostrady D1 wokół Brna do układu sześciopasmowego – powiedział dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praski wyścig z czasem. Co z obwodnicą?

Drogi i autostrady

Praski wyścig z czasem. Co z obwodnicą?

Damian Kelman 24 września 2025

Czesi wybudują autostradę na nasypie

Drogi i autostrady

Czesi wybudują autostradę na nasypie

Damian Kelman 28 września 2025

Czesi wybierają projekt mostu nad Wełtawą na obwodnicy Pragi

Inżynieria i innowacje

Czesi zaczęli budowę odcinka autostrady przy Niemczech

Drogi i autostrady

Ruszyła budowa obwodnicy pod Pragą

Drogi i autostrady

Ruszyła budowa obwodnicy pod Pragą

Damian Kelman 30 lipca 2025

Zobacz również:

Praski wyścig z czasem. Co z obwodnicą?

Drogi i autostrady

Praski wyścig z czasem. Co z obwodnicą?

Damian Kelman 24 września 2025

Czesi wybudują autostradę na nasypie

Drogi i autostrady

Czesi wybudują autostradę na nasypie

Damian Kelman 28 września 2025

Czesi wybierają projekt mostu nad Wełtawą na obwodnicy Pragi

Inżynieria i innowacje

Czesi zaczęli budowę odcinka autostrady przy Niemczech

Drogi i autostrady

Ruszyła budowa obwodnicy pod Pragą

Drogi i autostrady

Ruszyła budowa obwodnicy pod Pragą

Damian Kelman 30 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij