Czeska Dyrekcja Dróg i Autostrad (ŘSD) rozpoczęła przebudowę węzła autostrad D1 i D2 Brno Południe, w tym przebudowę D1 na układ sześciopasmowy. To kolejny krok w stronę rozbudowy D1 na całym 30-kilometrowym odcinku między Kývalką a Holubicami.
Koszt zadania wyniesie 3,2 mld czeskich koron, czyli około 560 mln zł. Prace potrwają dwa lata.
Konieczna modernizacja
Czeski minister transportu Martin Kupka wskazuje, że węzeł Brno Południe to jeden z najbardziej ruchliwych węzłów w kraju. Codziennie przejeżdża przez niego nawet 80 000 samochodów, w tym znaczna część tranzytowego ruchu towarowego.
– Obecny układ nie spełnia już obecnych ani przyszłych potrzeb w zakresie ruchu. Przebudowa autostrady D1 na 3+3 pasy ruchu umożliwi bardziej efektywny rozkład ruchu, skróci czas podróży i zwiększy bezpieczeństwo. Projekt przewiduje również rozbudowę ramp i pasów przesiadkowych w przyszłości, aby w razie potrzeby zwiększyć przepustowość – powiedział szef resortu.
Węzeł Brno Południe służby jednak nie tylko ruchowi tranzytowemu, ale też mieszkańcom podróżującym do stref przemysłowych. Zjazdy i wjazdy zostały zaprojektowane na nowo, aby jazda była płynniejsza. Węzeł zostanie przekształcony z czteroskrzydłowego na dwuskrzydłowe autostrad D1 i D2, a odgałęzienia między nimi będą wyłącznie bezpośrednie lub półbezpośrednie.
Szersza D1
W kwietniu tego roku Dyrekcja Dróg i Autostrad otworzyła odcinek Brno Centrum – Brno Południe, który jako pierwszy na D1 rozszerzył się do sześciu pasów.
ŘSD planuje poszerzenie całego 30-kilometrowego odcinka autostrady D1 między Kývalką a Holubicami koło Brna do sześciu pasów. Jest on podzielony na siedem odcinków. Dyrekcja chce maksymalnie przyspieszyć prace, aby ograniczenia były jak najkrótsze. Mogłoby się to zakończyć między 2031 a 2032 rokiem.
– Autostrada D1 wokół Brna jest bardzo zatłoczona. Przepustowość czteropasmowego układu jest prawie wyczerpana. Duże skrzyżowania nie spełniają wymogów przepustowości układu. W godzinach szczytu prędkość ruchu spada, co często prowadzi do korków. Dlatego podjęto decyzję o rozbudowie odcinka autostrady D1 wokół Brna do układu sześciopasmowego – powiedział dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.